Tillbaka

Digrad integrerar mot Ongoing WMS

Digrad har under början av 2022 tagit fram en integrationslösning mot lagersystemet Ongoing WMS.

Meet i Linköping AB (Meetab) har varit kund och användare av Digrad Business affärssystem sedan hösten 2015. På företagets anläggning i Linköping tillverkas varje vecka över 30 ton kebab för både den svenska och internationella marknaden. Vi har under årens lopp bland annat kunnat hjälpa Meetab med skräddarsydda applikationer för att hantera deras produktion.

Delar av Meetabs lagerhållning och leveransverksamhet har det senaste året flyttats över till tredjepart, i Meetabs fall Appelkvist Fryseri AB i Simrishamn i natursköna Österlen i sydöstra Skåne. Med Appelkvist över 75 års erfarenhet av hantering och lager av frysta produkter så är Meetabs produkter i trygga händer. Till sin hjälp för att hantera in- och utleveranser från lagret använder Appelkvist Ongoing WMS, ett modernt och flexibelt webbaserat lagerhanteringssystem med smart funtionalitet för effektiv hantering av alla typer av varuflöden.

För att minimera manuellt arbete och minska felkällor genomfördes ett projekt i syfte att integrera Digrad Business och Ongoing WMS för att få de båda systemen att utbyta information med varandra. I projektgruppen ingick såväl representanter från Appelqvist och Ongoing som från Meetab och Digrad.

Kenneth Lindvall är lager- och logistikansvarig på Meetab och ingick i projektgruppen från Meetabs sida:

-"Vi inledde med ett projektmöte i slutet av januari där förutsättningarna för projektet diskuterades. Målsättningen var att i så hög grad skapa automatiserade flöden samt att de arbetssätt och rutiner vi arbetat in både på lagret och kontoret rörande exempelvis återrapportering av plock och orderläggning skulle vara så opåverkade som möjligt."

Den lösning som blev är baserad på det kraftfulla och väldokumenterade REST-API som Ongoing tillhandahåller för integrationer mot externa system.

-"För oss på Meetab innebär lösningen rent praktiskt att allt vi producerar en given dag läggs på en försäljningsorder i Digrad Business som återrapporteras och märks upp inför leverans ner till Appelqvist. Så fort vi stänger följesedeln uppe i Linköping så aviseras det ner till Appelkvist vad som är på gång att skickas ned, kvantiteter, spårningsinformation etcetera. Ofta anländer godset fysiskt till Simrishamn dagen efter vi skickat det från oss och då genomför Appelqvist inleverans av godset hos sig i Ongoing. När de slutlevererat inleveransen nere i Simrishamn så ser vi pallarna på vårt "Appelkvist-lager" i Digrad Business" säger Kenneth och fortsätter:

-"Order till slutkund är i det närmaste helt oförändrat jämfört med hur vi jobbade tidigare. Det enda vi behöver tänka på är om leveransen ska gå från oss eller från Appelkvist så att vi ställer in rätt lager på försäljningsordern. För order som ska hanteras av Appelkvist så synkas underlaget per automatik över till Ongoing och blir synligt för dom att hantera i samma stund som vi frisläpper ordern hos oss. De återrapporterar vilka partier eller pallar de plockar och detta skapar i sin tur uttag från vårt "Appelkvist-lager" av levererade pallar/partier och vi kan gå vidare och fakturera ordern."

För både Meetab och Appelqvist har det automatiserade flödet och att systemen numera pratar med varandra inneburit en snabbare och mindre manuell hantering av godset på bägge lagren jämfört med tidigare.

För mer information kring hur vi kan skapa integrationslösningar mot de externa system ni använder er av, kontakta oss via e-post info@digrad.se alternativt via formulär på hemsidan eller på växelnumret 013-470 29 40.